Het ABC-model, bijzonder maar niet uniek
Over onderwerpen als ongelijkheid, milieudegradatie, populisme, mensenrechten en kapitalisme, is inmiddels al veel gezegd en geschreven. Toch valt op dat alle verbindingen tussen dergelijke onderwerpen er karig vanaf komen. Ook valt op dat onder veel (zowel de 'rechts' als ‘links’ genoemde) mensen nu juist een sterke behoefte bestaat aan een verbindend totaalverhaal waarin alle stukjes van die enorme puzzel bij elkaar komen. Een verhaal dat zo overtuigend en omvattend is dat het gelijkgestemden meer eensgezindheid en kracht geeft en daarnaast de vele niet-gelijkgestemden voor zich weet te winnen.
Wat maakt het ABC-model zo bijzonder?
Of het ABC-model dat verhaal ooit kan zijn, moet de toekomst uitwijzen. Maar het lijkt een hele goede kandidaat. De 6 principes van het model (in het kort: duurzaamheid, basiszorg, gelijkwaardigheid, democratie, geldloosheid en bezitloosheid) zijn allemaal elementen die voor een echte sámenleving en de weg ernaartoe noodzakelijk zijn. En een echte sámenleving beantwoordt, zo denken wij, perfect aan het diepste verlangen van ieder mens. Dit maakt van het ABC-model een omvattend verhaal. Daarnaast is het volgens ons een overtuigend verhaal omdat het prioriteit geeft aan wat voor iedereen op een of andere manier ook prioriteit hééft, namelijk: bestaanszekerheid in het hier en nu en in de toekomst. Tegelijk wijst het ABC-model daartoe op een instrument dat, althans in potentie, door iedereen in elke concrete situatie en wereldwijd te hanteren is: coöperatie. Ook beschrijft het hoe het gebruik van dat instrument lokaal en mondiaal te organiseren valt. Nota bene met behoud en zelfs uitbreiding van de enorme pluriformiteit waartoe mensen en gebieden in staat zijn. In ons boek ‘Een wereld zonder geld en bezit’ vatten we het ABC-model als volgt samen:
‘Het is een wereld met een maximum aan coöperatie dóór iedereen en tegelijk met een maximum aan zelfbeschikking vóór iedereen. Allemaal ten behoeve van een maximum aan een eerlijk verdeelde en duurzaam gecreëerde welvaart en voorspoed voor al het leven. Het is een wereld, nog korter gezegd, die men een echte sámenleving kan noemen.’ (pagina 129)
Het ABC-model is niet uniek
Dat het verhaal van het ABC-model bijzonder is, wil niet zeggen dat het ook uniek is. In het boek beschrijven we dat het model eigenlijk al heel erg lang bestaat, veel langer zelfs dan modellen gebaseerd op geld of privébezit. Daarom is het ABC-model meer dan alleen een alternatief voor kapitalisme (gebaseerd op geld) of bijvoorbeeld voor feodalisme (gebaseerd op bezit). En ondanks de dominantie van het kapitalisme en (in mindere mate) het feodalisme leven fragmenten van het ABC-verhaal nog altijd voort in allerlei hedendaagse beschouwingen en zelfs ‘eilandjes’ waarin het (deels) zelfs gepraktiseerd wordt. Publicaties met zulke beschouwingen en/of verwijzingen naar zulke praktijken en die tevens een vergelijkbaar pleidooi houden voor een geld- en bezitloze wereld, zijn bijvoorbeeld:
bolo ' bolo
Het ondenkbare denken, Jo Versteijnen
Moneyless society, Matthew Holten
Beyond Money, Anitra Nelson
(Aan deze publicaties hopen we later meer aandacht te besteden.)
Wil je reageren? Ga naar:
Maak jouw eigen website met JouwWeb